måndag 7 mars 2011

Måndagen den 7:e Mars

Ny vecka igen, -7 på morgonen men nu +6 och sol, underbart vår väder.
Där emot fick vi en chock jag och tjejerna i fredagskväll när vi besökte mina föräldrar på den  långa kusten på andra sidan Sverige, där var det lite snö kvar och is mellan öarna. I lördags var mamma och jag ute en runda vid stugan, vi kom inte ner vår väg för en snö plogvall som inte smällt bort, som tur väl var gick det att komma fram via grannen och en liten promenad. Det var så skönt väder, hoppas det snart blir sommar!
Jag älskar att vara ute på ön, man blir lugn i hela sinnet och kroppen!


Första penséerna är komna, klarar inte kylan än men mamma och pappa har ett vinter rum och där kommer de att trivas, fram till värmen till låter ut plantering.
Där blommar just nu underbar Camelia och alla andra medelhavs växter trivs och växer. 
Mina Olivträd är nästan helt kala men där är de gröna och frodiga, jag vill också ha ett vinterrum!

Vinterrum säger jag, vinter trädgård, orangeri säger en del, men bara det är ett rum med mycket ljus och rätt värme, fuktighet så kan det heta mycket.



I detta rum har de en underbar ljuskrona, med en liten el slinga eller levande ljus, i den hänger det en massa ihop samlade prismor, kulor, änglar, speglar mm. det blir så effektfullt när solen står på eller när det är mörkt och ljuset från de levande ljusen sprids vidare.
En bra ide för alla.


Mitt utlovade inlägg om rosen kommer, jag fattas bara en bild.
Ha nu en bra början på veckan, och lämna gärna en kommentar, det värmer!

MVH

Ulrika

7 kommentarer:

  1. Här har inte penséerna dykt upp i butik än, fast det var förra veckan jag kollade. Det är så roligt med dom allra första.
    Ett vinterrum skulle man ha, tänk så många växter man kunde ha då. Jättefin ljuskrona.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad kul med en skåning :) Så fin blogg du har!
    Kram Git

    SvaraRadera
  3. Å penséer ja man längtar att kunna plantera några utanför vid entrén.
    Tack för tipset med ättikan mot "kattkiss" ska absolut testas.
    Ljuskronan gillas av Mej Jag är svag för prismor och köper gärna lite "blimblim" så fort Jag hittar det. Har ett armeringsjärn i taket i köket där samlas det en del.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hej Ulrika!
    Vi hade också -7 i morse. Det var nästan så jag funderade på att ta på långkalsongerna igen men så blev det inte. Penseer är så fina. Vi har redan på jobbet. Vi fick dem redan i februari, tyckte det var lite tidigt då. Men nu börjar ju våren komma. Kul att du hittade en såssnipa i helgen, jag samlar på sådana. Brukar ha hjärtan på tråd i dem eller någon annan växt.

    Hoppas du får en trevlig vecka!
    Kram Frida

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Härligt med ett vinterrum och vilken underbart vacker ljuskrona!
    Den här tidens längtan efter värme o mer ljus är fantastisk! Å vad ljust det är tidigt nu igen :)
    Ha en lovely day!
    Kram CC

    SvaraRadera
  6. Hej Ulrika!
    Vad roligt att få se och höra lite om dina föräldrars vinterrum.Och takkronan var ju fantastisk,vilken fin idé.
    Här kom det också snö idag,men samtidigt plusgrader,som tur var.Nu vill man ju bara att det ska smälta:)
    Du var ju så gullig och skickade lyktan som jag så gärna ville ha,så jag kan ju skicka ägg till dej då;)
    Må så gott
    Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Nu när jag sitter här vid köksbordet så hör jag fåglarnas kvitter och solen bryter sig igenom trädens grenar. Det är härliga vårtecken. Men, lite penséer skulle ju vara fint på trappen faktiskt. Får nog bli en kruka snart - i alla fall till påsken.
    Ha en fin helg!
    Mia

    SvaraRadera