söndag 15 maj 2011

Söndagen den 15:de Maj 2011

Så var de söndag igen, underbart väder på morgonen, så det skulle bli frukost ute, ha ha haa, hann ta ut hälften sen öppnade sig himlen, så det blev frukost inne på regn våta tallrikar. Som tur väl var bara en kort skur, mannen i huset byter fönster så vi vill inte ha regn idag, även om det skulle behövas.
I veckan var jag och hälsade på min gamla granne, hon sålde gården brevid oss och köpte sig en handelsträdgård, tror aldrig hon har ångrat det. 
Så ny kommer resten av inlägget bara handla om blommor! Underbara sommarblommor och Medelhavs växter!
Är ni i Helsingborg någon gång så rekommenderar jag ett besök hos Marie-Louise på Väla plantor.

Här finns hur många olika sorters blommor som helst, jag fastnade för en petunia som är rätt ny, den heter "Magic Phantom".
Svart med gula strimlor.


Jag har aldrig varit så glad i svarta blommor, men detta gick rakt in i hjärtat!
Den ser riktigt sammetslen ut.

Jag hittade även nya, för mig färger på Pelargoner, dessa kommer en annan dag när jag fått dem på plats här hemma tills dess får ni se på lite annat rosa som blommade så fint!


Men roligast är nog att gå och strosa i växthusen med Medelhavs växter, stora palmer, enorma olivträd och frukter som är på väg att mogna, så här stora har jag bara sett visa av träden när man är på semester nere i värmen. Hos Marie-Louise kan man även hysa in och vinterförvara sina växter, man lämnar in dem på hösten och hämtar dem i början på Maj och då är de redan kraftiga och inte vinterbleka som mina egenförvarade olivträd är.


Olivträd, Calilstemon och Palm

När min lilla, stora dotter var mindre, älskade hon att vara och leka med Marie-Louise dotter, det var kallt ute men sommar klimat i växthusen och de byggde kojer med gamla palmblad, tala om kontrast, inte så vanligt med palmblads kojor i Sverige.

Är det någon av er som har Fikon som redan är knytnäve stora? Inte jag i alla fall, Fikon träd skulle jag vilja ha, men då måste vi har ett annat växthus/uterum, växthuset vi har idag är snart bara "spaljé" till vindruvorna på insidan och björnbäret på utsidan.


Jag länkar i sidan till Väla plantor, om ni vill åka dit!


Här har ni Marie-Louise, i full fart och vattna inne hos "vinter inackorderingarna".

Ha nu en bra ny vecka och en skön söndag kväll, jag har fortfarande lite obehagsrysningar i kroppen efter Melodifestivalen igår kväll, inte min favorit som vann!
Är det någon av er som har ett kanon recept på Rabarber paj med tosca fyllning är jag gätte glad om ni vill dela med er, såg sådan paj häromdagen och det såg så gott ut, vill gärna testa ett säkert recept!

MVH

Ulrika


11 kommentarer:

  1. Inte min favorit som vann heller, ung när dom sjöng somnade jag, orkade inte kolla på röstningen. Men Erik fick en fin placering. Gråa moln som skymmer solen här ibland idag också, men det är hyfsat varmt. Vilket fint ställe du varit till, bara doften när man kommer in är en upplevelse. Väldigt bra idé med vinterförvaring.
    Ha en skön söndag
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. Hej Ulrika!
    Åh,jag älskar handelsträdgårdar,får alltid med en massa hem.Vad mysigt i växthuset med palmer och stora träd.Var en runda igår,och handlade lite som jag ska plantera ut i eftermiddag.
    Förstod faktiskt inte varför så många röstade på den som vann,tyckte inte den var nåt särskilt.
    Men Eric var ju superduktig,och vad roligt att det gick så bra.
    Ha en fortsatt fin söndag.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Vad härligt med en massa blommor!
    Jag såg aldrig bidraget som vann när de uppträdde. Måste ha slumrat till just då... Den var väl inte bästa låten precis.
    Ha en skön kväll!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Vilken mysig handelsträdgård, vilken upplevlelse att vara där på vintern.
    Håller med, den svarta blomman är så vacker, som en fjäril.
    Svärmor har bott i Skåne, men har nu flyttar upp, men du kan tro att jag saknar resorna ner. Å, vad vi har köpt växter på vägen upp, jag tror att jag har besökt varenda trädgård...
    Tack för dina alltid gulliga komentarer, det värmer.
    Vet inte vem som vann, somnade, men nu blev jag nyfiken!

    Kram Maggan
    http://www.vindsromantik.blogspot.com/

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset! Har aldrig hört talas om det stället. Vackra bilder du visar.
    Önskar dig en fortsatt trevlig vecka!
    Kram Frida

    SvaraRadera
  6. Hej Ulrika
    Det stämmer, våra fönster i vardagsrummet är stora och går långt ner. Är jättelåga fönsterhyllor. Jag har hissgardiner på rad, och vid dörren ut till uterummet har jag upphissat lite mer. Väldigt enklelt och bara slå upp små spik och haka på gardinerna.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  7. Vilket härligt ställe! Där skulle jag gärna ströva omrking och köpa hem ett som annat. Ett stort och fint olivträd skulle inte vara så dumt...

    Tänka sig, jag gillade melodifestivallåten som vann. Den var min favorit ända sen jag hörde den för första gången. Sverige och Finlands låtar gillade jag också.

    Kram, Nicole

    SvaraRadera
  8. Härligt inspirerande ställe du varit på;)) Önskar dig oxå en fortsatt trevlig vecka:))

    kram kråke

    SvaraRadera
  9. Tack för ditt besök hos mig! :)
    Så härligt med så mkt blommor, kan tänka mig att hon trivs.
    Vilken fin "rullgardin" med text du har.
    Kram.

    SvaraRadera
  10. Hej igen Ulrika! Vi paddlade från Ugglarp (Munka Ljungby) till roddklubben i Ängelholm. En strecka som tar ca fyra timmar. Det är ganska lagom. Finns en på åtta timmar med men vi hoppade över den.
    Kram Frida

    SvaraRadera
  11. Hej Ulrika,

    Jag hittade din sida av en slump när jag sökte på Välaplantor. Jag är Marie-Louise styvdotter, och håller på att fixa med en ny hemsida till Välaplantor. Jag såg att du hade fina bilder och skulle vilja fråga dig om jag får lov att ha någon/alla av dem på hemsidan? Givetvis skriver jag ut ditt namn isf. SKulle vara supertacksam!

    Maila mig gärna: emma_persson__@hotmail.com

    SvaraRadera