måndag 27 september 2010

Måndagen den 27e september 2010

Ännu en vecka som har sprungit iväg, i går gick hela dagen till handboll, minsta dottern var varit med Åstorp HFs damlag och spelat i Anderstorp, så då fick man andas in lite riktig Gnosjö anda. De vann matchen och spelade mycket bra, då är det roligt att titta på handboll.

Sist lovade jag att jag skulle ”bjuda” på något gott idag och det blir det, i veckan som gick gjorde jag min egen Plommon röra, som är så god. Man ska helst göra den nu och låta den stå och dra sig fram till första glöggen i november. Den ska avnjutas till en bit brie på mjuk eller hård pepparkaka eller så tar man och hyvlar av överdelen på en brieost slår på lite röra och så in i ugnen på 150 grader i 3-5 minuter, till osten smälter lite. Sen är den god att servera till pepparkakor eller digestivekex, lite dadlar, fikon, nötter och glögg, kvittar om det är vit eller vanlig glögg.
Den är perfekt att göra på de sista plommonen på trädet, och ska helst stå och mogna mörkt och svalt ca 2 månader. Konsistensen ska vara lite rinnigare än marmelad.

 Ulrikas Plommon röra

Ca 1 kg urkärnade plommon
1,5 kg socker
1,5 dl skållad grovhackad mandel
Ca 10 kanelstänger
1 pkt stjärnanis
1 st vaniljstång
2 dl vatten
2 dl konjak eller whiskey
½ flaska frukt pektin

Häll plommonen i en gryta slå på vattnet, koka upp så att plommonen mosas lite, lägg i kanelstänger och vaniljstång. Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur fröna, dela vaniljstången i några bitar och lägg allt i grytan.
Tillsätt sockret och slå i 1,5 dl av konjaken och slå i mandeln.
Låt detta koka ordenligt under 15-30 minuter slå sedan i frukt pektinet koka under omrörning i ca 5 minuter till.
Ta av grytan från spisen och låt svalna lite, häll upp i väl rengjorda glasburkar, fördela kanelstänger och vaniljstångs bitar i glasen. Dela upp stjärnanisen överst i glasen och slå sedan på resen av konjaken uppe på. På med locken och ställ svalt.


Hoppas att ni får en bra vecka, jag ska till Norge och njuta några dagar, hoppas att jag hittar några fina små heminrednings affärer att botanisera i, vi syns om ett tag igen.


MVH
Ulrika

3 kommentarer:

  1. Nä inte såna goda recept så här på kvällskroken. Då går man ju och rotar i kylen av bara farten! Men den blir fantastiskt god, det vet jag ju...ser fram emot glöggen! Är det redan dags för Oslo? Vi skulle ju hinna ses...kram!

    SvaraRadera
  2. Nä, nu tycker jag det är glest mellan bloggtillfällena!!!!! ;) kram!

    SvaraRadera
  3. Verkar jättegott!! Tyvärr fick vi nästan inga plommon alls på vårt träd i år......eller så var det kanske tur.........Jag gör mig ju inte så bra i köket!!

    Kramar // Ingela

    SvaraRadera