onsdag 8 september 2010

Onsdagen den 8 september 2010

Nu när det går mot hösten får man försöka njuta av de sista varma eftermiddagarna.

Ta med sig kaffe koppen och boken ut i en solig hörna, utan storm om man hittar en, för är det något det gör i Skåne så är det att det blåser, från alla håll på en gång!


Jag har två rosor som måste ner i jorden, det är av sorten Florenzia, jag vet inget om dem än ska bli spännande och se vad det blir av dem. De ska planteras så de kan växa lite in i ett armeringsnät som ska sättas upp som lite skydd i trädgården, där kommer även att växa en ros som heter Alchymist. Men denna spaljé lär nog inte komma upp från till våren, känns som ett vårarbete. Sen kan jag sitta där en sommar kväll och njuta av den neråtgående solen och de ljuvliga dofterna från rosorna.
Vi har ju mest rosor i vår trädgård, de sköter sig så bra själva och är vackra från knoppning till nypon. Andra favoriter är pioner, så underbart vackra men tyvärr blommande alldeles för kort tid likadant med syrenen som också är en favorit. Men det positiva är att först blommar syrenen, där efter pionerna sen kommer rosorna en längre tid. Skulle man titta ut nu genom fönstret kan man tro att jag gillar ogräs mest! Fast jag till hör nog en av de få som tycker att maskrosor är rätt vackra!



ALCHYMIST


Är en busk/ klätter ros, som har stora runda knoppar som slår ut till skålformade rosor med massor av tätt växande kronblad i skiftande färger mellan, rosa, orange, gul och aprikos. Den doftar stark och ljuvligt, lite sötaktig doft, i alla fall i mitt doft sinne. Rosen kan växa och klättra upp över två meter, jag har sett exemplar som sträcker sig upp över hus gavlar bort åt en fyra meter.

Hos mig har den inte blivit så stor än, men jag satte den förra våren så jag tror den tar sig rätt bra till nästa år.
Detta är en Rosa eglanteria-hybrid.



Det var allt för denna gång, tack för att ni lämnar kommentarer, det värmer!

Nästa gång blir det ingen ros det handlar om i inlägget, tror det blir något matnyttigt, kanske inte så nyttigt men gott!

MVH  Ulrika

3 kommentarer:

  1. Så typiskt dig! Mamma hälsar att även svalört är fint i gräsmattan... Ser fram emot nästa inlägg som säkert blir...gott. Åsa

    SvaraRadera
  2. kan det bli en paj, månne...?
    Sarah

    SvaraRadera
  3. Hej. Har nu läst andra inlägget och kom redan igår på att jag skulle tipsa dig och dina läsare om denna mysiga danska hemsida med tillhörande blogg:
    blandet-landhandel.dk De har en gårdsbutik med underbart fina grejer och Katinka, som har den, har precis hittat en liten kattunge som de tar hand om... sounds familiar? Tina

    SvaraRadera