söndag 19 september 2010

Söndagen den 19:e september 2010

Nu känns det som hösten kommer, sköna mörka kvällar när man får sitta inne med tända ljus och mysa, medan vinden susar utanför! Jag tycker att hösten är ljuvlig, det är så vackra färger ute och sen är det ju inte så länge till Jul, som tillhör min favorithelg på året.
Jag hoppas att alla har varit och röstat idag eller innan, annars har man ingen rätt att klaga under de närmaste fyra åren. I kväll lär det väll bara vara valvaka på alla kanaler, tur det finns dvd då, eller kanske lite sällskap spel, eller får det bli mahjong på datorn, det är ett spel som jag har fastnat i, ser kinesiska tecken i drömmarna.

Mitt i detta höst väder har jag en ros som har slagit ut och är helt ljuvlig, knappt inga gröna blad kvar men vackra blommor, den är röd i ytterkanten och blir vitare inåt mitten. En lite annorlunda ros som inte blir så hög men som är två färgad, kanske inte så många har den i sina trädgårdar när den blommar undrar alla vad det är för ros.


NOSTALGI

Blomma i september.

Denna ros såg jag på nätet första gången, tror den hade fått någon utmärkelse eller dykigt på Trädgårdsföreningen i Göteborg, den är en Tehybrid , kan bli 120 cm hög och lite buskig i växt sättet. Den är röd i de yttre kronbladen som sen över går till en vitare färg i mitten, när den blommar på sommaren så doftar den lite sötaktigt, blommorna är stora och runda, lite som gammaldags rosor. Jag har inte haft den så många år, men är mycket nöjd med den.

Ha nu en skön kväll alla och glöm nu inte att tända lite ljus och njuta av höstkvällen, återkom gärna senare i veckan, då kommer det att bli smakligt från trädgården, som man måste göra nu sen ska det stå och mogna fram till Glögg tiden börjar!

MVH
Ulrika

2 kommentarer:

  1. Ja, nu känner man verkligen att hösten är här.

    Vilka fina bilder, både på rosen och inomhus!! Jag antar att det är hemma hos Er?

    SvaraRadera
  2. Hej Ulrika! Har du bullar kvar i frysen? Såg dina fina bilder och kände direkt för att åka ut och mysa med tända ljus och pärlpyssel i ert underbara hus! Kram till hela familjen från oss/Tina

    SvaraRadera