måndag 1 november 2010

Måndagen den 1a November 2010

Hej på er, än en gång har det blivit långt mellan gångerna, detta är inte med mening. Vi har bytt uppkoppling till trådlöst och det är inte den bästa lösningen när man bor ute på landet, även om operatören lovar guld och gröna skogar så känns det mest som 3 meter snö och is på mitt lilla modem. Men i kväll så funkar det Hurra!
Idag är det ju bara en månad till Julkalendern börjar, i år har jag inte en aning om vad det blir, mina töser är så stora nu så man får väll sitta där själv och titta. Mina favoriter är Albert och Herberts jul,  Sunes Jul och Teskedsgumman, har ni några andra, man glömmer ju en del,vet inte vad det kan bero på..... En sak till, hur många julkalendrar har man missat sista avsnittet på? Många för min del.
Härom kvällen hade vi gäster och då blev det paj bak till kaffet, smulpaj med björnbär, det är så gott, i år fick vi över 8 liter på en liten planta som hänger över växthuset, så det blir några pajer till.

Björnbär     
När bild på mina bär
De är ju så enkla att plocka när man har dem i trädgården, men jag var lite flitig i naturen också, jag var uppe själv i stugan en helg och då gick jag en runda över ön och fick med mig en liter vilda bär hem, dessa gjorde jag Björnbärs marmelad på som jag ska till glass och färska frukter en dag, det är mycket mera smak i de vilda men ack vilken tid det tar att plocka.
Men åter till min paj, jag smälter alltid smöret, sen blandar jag i socker och mjöl rör detta till en gryning massa. Sen så häller jag i en halv påse med vaniljsås pulver och ett kryddmått bakpulver, pajen blir lite luftigare då tycker jag.

Gästerna uppskattade den och då blir man så glad! Jag älskar att svänga i hop smulpajer som många av våra vänner vet om och har smakat, har en specialare till jul som jag kommer att skriva om närmare mot jul!
Ha en bra vecka med er, så hörs vi!

MVH
Ulrika

2 kommentarer:

  1. Hej Ulrika
    Tänk så fort veckorna går, snart är det advent. Hoppas det blir en rolig och fin adventskalender. En jag gillade var om Emeli och grisen, kommer inte ihåg vad den hette.
    Ha det gott
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Ställningen som täcket hänger på kommer från danska Chic Antique, jag köpte min i Arvika. Googla så hittar du återförsäljare.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera