söndag 14 november 2010

Söndagen den 14:e November

Hej på er igen, då var det bara 14 dagar kvar till första advent, sen går det med en rasande fart till jul!
Vissa har ju fått snö, men inte här nere i södern, här är det bara fortsatt regn och blåst, ena hästhagen ser ut som ett hav av lera och åkrarna är fulla med stora vatten pölar. Vi kan ju hoppas på snö om en månad det vore bra, tycker jag.
Idag tänkte jag skriva om en av mina rosor igen, en som doftar ljuvligt, en av de som doftar mest bland mina sorter, det är en gammaldags, remonterande bourbonros som heter Louise Odier.


Louise Odier, i oktober månad

Denna ros kan bli 1.5 till 2 meter hög, hos mig är den 2 meter med långa böjda grenar, dessa har jag bundit upp runt en stolpe som står intill rosen så den får bra stöd.
Någon har sagt till mig att detta är en parfymros, och om det är sant kan jag förstå det, det går nämligen utmärkt att samla blomblad av den och torka för att sen till exempel ha i egen gjort badsalt.


Tyvärr så glömde jag bort att fotografera denna ros i somras, så alla bilder är i från mitten av oktober, bladen börjar att bli lite dåliga och visa grenar var helt bara, men så på någon gren kommer det en helt underbar ros eller som här i en klase.

Vi hörs senare i veckan, i kväll är det dags för handbolls match igen.
Har ni inget att göra kan jag rekommendera Allers Trädgård Julfint, massor med tips om vad man kan göra inför julen, men det jag fastnade för var ett reportage om en trädgård i Gamla stan i Mariestad, vilken bakgård.
MVH

Ulrika

1 kommentar:

  1. Den tidningen brukar jag köpa före jul, ska se om jag hittar den på fredag när jag handlar. Just den rosen har vi några av också, skickade in till en tidning och frågade vem Louise var. Hon var dansös i Paris, det kan vara kul och veta.
    Ha det gott
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera